1 lipca 2015

Magnez





MAGNEZ


Makroelement, najbardziej popularny pierwiastek. W organizmie człowieka występuje w każdej komórce ciała i odgrywa w nim naprawdę istotną rolę. Najwięcej

Najważniejsze funkcje magnezu w naszym ciele:
- uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych
- pomaga utrzymywać odpowiednie ciśnienie krwi
- uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi
- wspomaga działanie ponad 80 enzymów i aktywację wit. B3
- uczestniczy w syntezie i stabilizacji DNA i RNA
- konieczny jest do właściwego metabolizmu wit. C
- blokuje oddziaływanie toksyn i trujących metali
- chroni przed chorobami układu krwionośnego
- uczestniczy w procesie tworzenia insuliny

To są tylko najważniejsze funkcje, magnez uczestniczy w niezliczonej ilości procesów w organizmie, dlatego jest tak ważny. Bardzo często nasze złe samopoczucie tłumaczymy problemami osobistymi, psychicznymi... a zapominamy o podłożu neurologiczno-biologicznym!
A dlaczego może Nam brakować magnezu?
W telewizji co rusz słychać o tym, że wszystkiemu winien jest stres i zły tryb życia. Owszem, ale nie tylko! Być może spożywamy za dużo cukru, lub pijemy za dużo herbaty, kawy, alkoholu które "wypłukują" elektrolity z organizmu (przez działanie moczopędne, pierwiastki zostają wydalone z moczem).
Żywność wysokoprzetworzona często traci ogromne ilości magnezu w trakcie obróbki, jeśli do tego rośliny rosną na wysoko nawożonym podłożu mają jego znikome ilości.
Przyswajanie tego pierwiastka jest największe, gdy dostarczymy go kilka razy dziennie w małych dawkach, najlepiej gdy ilość wapnia przy tym będzie 2 razy większa.

Skutki niedoboru magnezu:
- skurcze mięśni, drżenie powiek
- stany depresyjne, problemy z koncentracją, przemęczenie i rozdrażnienie
- osłabienie, bezsenność, koszmary w nocy
- wyczulenie na zmiany pogodowe
- bolesne i obfite miesiączki
- wypadanie włosów, łamliwość paznokci (dlatego, gdy próbujemy się z tymi problemami uporać może warto zadbać o uzupełnienie magnezu?)
- kołatanie serca, arytmia, astma
- bóle i zawroty głowy
- puchnięcie dziąseł i próchnica

Trzeba przyznać, że skutki mogą być dokuczliwe i nie należy ich lekceważyć, choć pewnie spora część społeczeństwa nie powiązałaby tych objawów z niedoborem magnezu. Oczywiście większość z wymienionych dolegliwości powoduje nie tylko niedobór magnezu, ale też szereg innych czynników i należy o tym pamiętać. Magnez nie jest lekarstwem na całe zło, ale jest wyśmienitym pomocnikiem w walce z tego typu objawami.

Zalecana dawka magnezu dla osób dorosłych to 320mg u kobiet i 350mg u mężczyzn (oczywiście, jeżeli intensywnie trenujemy, lub mamy jakieś wyczerpujące fizycznie zajęcie dawki te są większe)
Produkty, na które warto zwrócić uwagę jeśli chcemy zadbać o pokrycie zapotrzebowania:
- pestki dyni 520mg/100g
- kakao 440mg/100g
- koper włoski 970mg/100g
- kasza jaglana i jęczmienna 270mg/100g
- migdały 250mg/100g
- orzechy ziemne 220mg/100g
- fasola (gotowana) 170mg/100g
- gorzka czekolada 170mg/100g
- płatki owsiane 130mg/100g
- banan 33mg/100g

Nie zapominajmy o wodzie! Nie można do końca ufać jej klasyfikacji wysoko, średnio i niskomineralizowanych, lepiej sprawdzić etykiety i znaleźć taką która Nam najbardziej odpowiada. Powinna zawierać minimum 200mg/litr.

Istnieją także na rynku przeróżne suplementy w tabletkach, jednak przy wyborze trzeba być ostrożnym i czytać etykiety, ponieważ produkty znacząco różnią się zawartością magnezu (i czasami tytułowy magnez zawiera go tyle co kot napłakał), do tabletek dodawane są także substancje słodzące i aromaty (w dalszym ciągu nie mam pojęcia - PO CO komu w tabletkach słodziki i smak?). Ponadto istotne jest, by magnez w tabletkach był z wit. B6, ułatwia to jego wchłanianie.

Wiadomo, że przesada w żadną stronę nie jest dobra. Jeżeli przesadzimy z ilością magnezu w organizmie (choć to dość trudne zadanie, bowiem u zdrowych osób stosujących zbilansowaną dietę taka sytuacja raczej nie występuje) też możemy odczuć negatywne skutki (szczególnie, jeżeli mamy problemy z nerkami, a co za tym idzie z wydalaniem nadmiaru tego pierwiastka):
- zbyt niskie ciśnienie krwi, spowolnienie akcji serca
- niewydolność nerek
- mrowienie w kończynach
- biegunka

Jednakże są to naprawdę rzadkie przypadki, jeżeli nie przyjmujemy dodatkowych suplementów to praktycznie niemożliwe, ponieważ wysokoprzetworzona żywność z konserwantami zawiera mniej magnezu niż kiedyś i w całym środowisku występuje jego niedobór.
Gotowanie produktów także pozbawia ich magnezu.

Warto zwrócić uwagę na ten pierwiastek, bo jego braki mogą porządnie uprzykrzyć życie. Magnez jest niedoceniany, a objawy niedoborów często są lekceważone i wpisane w nasz codzienny rytm dnia.


 Podstawą naszego zdrowia i dobrego samopoczucia jest m.in dieta. Będę twardo broniła twierdzenia, że w pierwszej kolejności powinniśmy dostarczać tego, co Nam potrzebne właśnie przez odpowiednio dobrane jedzenie. Po suplementy w tabletkach należy sięgać w ostateczności, bo żadna garść leków i witamin nie dostarczy Nam tak wiele, jak garść owoców, warzyw czy orzechów!

8 komentarzy:

  1. Zostałaś nominowana! Zapraszam Cię do zabawy - Liebster Award. Jeśli masz ochotę, zapraszam do siebie na bloga po więcej informacji :)http://befitandsexystudentlife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za nominację! W najbliższych dniach z miłą chęcią odpowiem na pytania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane ja zmagałam się około5lat z mocnymi bólami głowy,których lekarze nie potrafili nazwać więc ustalili,że mam migrenę.Pojawiały się one przynajmniej raz w miesiącu i żadne tabletki typu ibum nie działały tylko oczywiście tabletki gdzie jedna kosztowała 25zł od lutego zmieniłam swoje odżywianie najlepiej jak umiałam wprowadziłam aktywność fizyczną i od tamtej pory ani razu nie miałam bóli głowy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Akurat z niedoborem magnezu walczę od czasu do czasu, zwłaszcza w zimowych okresach, kiedy dieta bardziej uboga jakoś...i potem te skurcze. Okropność!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze, że jesteś świadoma tego, że to właśnie dobór magnezu.Przynajmniej wiadomo co się dzieje i co można zrobić :)
      Też miewam niedobry magnezu, przez moją miłość do kawy

      Usuń
  5. magnez jest niesamowicie ważny dla naszego organizmu a my sobie z tego żartujemy i cały czas wypłukujemy go kawami, energetykami itd. nie wolno tego robić bo nasze samopoczucie zdecydowanie będzie gorsze. uzupełniajmy się w magnez koniecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co gorsza - nie tylko magnez. Często ludzie nie zdają sobie sprawy, że ich kiepskie samopoczucie i dolegliwości mają podłoże w złej diecie. A tak niewiele trzeba by to zmienić - trochę świadomości i dbania o to, co ląduje na talerzu często wystarcza! :)

      Usuń