9 lipca 2015

Owocowe koktajle i smoothie


OWOCOWE KOKTAJLE I SMOOTHIE


Fala upałów trochę zelżała robiąc miejsce deszczowym chmurom, ale jestem pewna, że jeszcze da o sobie znać. W końcu lato mamy długie (z czego ogromnie się cieszę, mimo że upały są dla mnie męczące).
Przyda się jakiś sposób na orzeźwienie więc może warto rozważyć przygotowanie zimnego koktajlu?

Koktajl jest dla mnie najlepszym pomysłem na drugie śniadanie, czy podwieczorek. Nie zabiera dużo czasu i jest przepyszną bombą witaminową.

Jednak ostatnio oprócz tradycyjnej wersji owoce + śmietana/jogurt pojawiło się dużo pomysłów na połączenie owoców i warzyw.

Nie tak dawno powstał również nowy termin w odniesieniu do koktajli - smoothie. Co to tak właściwie jest? To po prostu koktajl. ale bez dodatku produktów mlecznych jak np. jogurty czy kefiry, które zastąpione są wodą, lub sokiem.

No, ale zacznijmy może od klasyków - owocowe koktajle z zimnym jogurtem.Myślę, że wiele tu mówić nie trzeba, bo na pewno każdy z Nas pił w dzieciństwie zmiksowane truskawki czy jagody z jogurtem, lub śmietaną. Ale wśród koktajli w cale nie jest nudno, ani klasycznie!
W wolnej chwili warto eksperymentować ze składnikami - można dodać miód, płatki owsiane, suszone owoce, orzechy. 
Pobawić się smakiem i zawartością... nie piłam nigdy kombinacji w koktajlu owocowym która by mi nie smakowała.

A jogurt czy śmietana w cale nie muszą być obowiązkowym punktem na liście składników. Z powodzeniem zastępują go soki owocowe (najlepiej te świeże, prosto z owoców), zielona herbata, kostki lodu - otrzymujemy wtedy przepyszny owocowy mus, lekki i dietetyczny, bez utraty walorów smakowych.

Warto również dodać świeże liście ziół - mięta, szałwia, melisa...
Cytrusy (lub jakiekolwiek kwaśne owoce) dodane do koktajlu sprawiają, że jest on bardziej orzeźwiający i gasi pragnienie.
Dla wzbogacenia smaku idealne będą przyprawy - cynamon, ibmir, wanilia.

Kolejnym pomysłem na rozbudzenie wyobraźni i zmysłów jest połączenie koktajlu z lodami, lub bitą śmietaną. Zmiksowane owoce z lodami śmietankowymi stworzą domowego shake'a, podane bez miksowania stają się pysznym deserem na letnie popołudnia.

Coraz powszechniejsze staje się również łączenie w koktajlach warzyw i owoców. To bardzo dobry pomysł, ponieważ łączymy wtedy słodycz i witaminy zawarte w owocach z mniejszą ilością cukru i innymi grupami witamin pochodzącymi z warzyw.Tu jednak trzeba nieco uważać na proporcje i walory smakowe, żeby agresywny smak jakiegoś warzywa nie zdominował całości. Chyba niewiele osób  radością wcina surowy seler.

Jakie więc warzywa do koktajli? Wszystkie, a szczególnie koloru zielonego! Marchew, seler, buraki, pomidory, ogórki, papryka, dynia, natka pietruszki, rzodkiewka, pokrzywa, koperek, kiełki, sałata...Co tylko przyjdzie na myśl.

Połączenie... zależy już od upodobań smakowych, jednak natka marchewki czy pietruszki może znaleźć się praktycznie wszędzie, podobnie jak zioła, ponieważ w niewielkiej ilości nie zmieniają diametralnie smaku napoju.

Nie bójmy się warzyw w koktajlach! Różnica między sałatką warzywną a smoothie leży tylko w formie podania! Ponadto niska kaloryczność i duża zawartość błonnika w warzywach jest atrakcyjna dla ludzi na diecie!

Jednak, by taki koktajl służył Nam jak najlepiej trzeba wiedzieć o kilku rzeczach:
- do koktajli używamy jogurtów, lub kefirów naturalnych!
Nie powinno się dodawać mleka, ponieważ to kupowane w sklepach... no cóż niewiele ma w sobie tradycyjnych składników. Jogurt, czy kefir zagęści Nam koktajl i zawiera żywe kultury bakterii. Dlaczego używamy jogurtu naturalnego, a nie owocowego chyba nie muszę mówić?
- unikajmy cukru! 
Po co faszerować się niepotrzebnie sztucznym cukrem, skoro z powodzeniem zastąpi go miód, lub zwyczajnie słodkie owoce np. banan.
- myj, nie obieraj!
W skórkach owoców i warzyw znajduje się bogactwo witamin i składników. Szkoda tak po prostu to zmarnować. Najlepiej dokładnie umyć produkty, usunąć pestki i gniazda nasienne, lecz pozostawić je w skórce. Po zmiksowaniu nie będzie odczuwalna.
- wypij świeży!
Witaminy są związkami, które ulegają utlenianiu, dlatego koktajl który czeka pół dnia na spożycie ma o wiele  mniej cennych składników i witamin. Jeżeli już koniecznie musisz go przechować, to najlepiej pod nakryciem w lodówce, lub w zamrażarce. Zamrożony koktajl w kilka chwil można przerobić na owocowy sorbet!
unikaj łączenia surowego ogórka i witaminy C
To istotne, ponieważ świeży ogórek zawiera specyficzny enzym askorbinowy, który przyspiesza utleniania witaminy C. (Z tego samego powodu nie powinno się łączyć na kanapce ogórka i pomidora) Ogórek TAK, ale nie w towarzystwie cytrusów ani pomidora..

Działanie i walory odżywcze zależą już tylko od tego co dodamy do naszego koktajlu, ale jest kilka składników które tworzą napoje uzupełniające specyficzne potrzeby.
Na trawienie - seler, imbir, pietruszka, pieprz
Na apetyt - grejpfrut, banan, kiwi, mandarynka
Na odporność - cytrusy, pomidor, seler
Na skórę - marchew, pomarańcza, szpinak
Na wzmocnienie - burak, marchewka, pomidor,
Na stres - ogórek, koperek, melisa, orzechy (ogólnie zielenina + orzechy)

Ponadto koktajle są świetną alternatywą dla słodyczy. Zawierają dużo witamin i cennych składników, mniej cukru i są bardziej sycące.


Ja osobiście jestem ogromną fanką koktajli (podobnie jak truskawek) i w sezonie letnim mój wysłużony już bardzo blender nie ma chwili wytchnienia. I mięty w doniczce na balkonie też już jest coraz mniej, bo obrywam jej więcej, niż zdąży urosnąć. Całe szczęście po dzisiejszych nocnych wichurach nie ucierpiała za bardzo, nawet się nie połamała! Taka dzielna jest!

2 komentarze:

  1. Też bardzo lubię smoothie jako drugie śniadanie (zabieram je wtedy ze sobą i piję w drodze) albo jako posiłek między obiadem a kolacją. Nie wszyscy zdają sobie niestety sprawę,że takim koktajlem można się nasycić na kilka godzin :/

    OdpowiedzUsuń
  2. Zabieram ten post ze sobą, drukuję i wieszam na lodówce :D

    OdpowiedzUsuń